Datum: zondag 3 januari 2021, 23:59 - Auteur: Redactie

Meer casinoreclame in voetbal op komst?

Nederland staat aan de vooravond van de lang verwachte legalisering van de online gokmarkt. Het huidige streven is om de nieuwe Wet Kansspelen op afstand per 1 maart 2021 aanstaande in werking te laten treden. Daarna duurt het nog zes maanden tot 1 september 2021 waarna de aanbieders met een frisse vergunning de markt mogen betreden. In samenwerking met het team van OnlineCasinoBonus.nl nemen we verwachtingen en de online casino bonus aanbiedingen van online goksites onder de loep.

Nederlandse gokaanbieders nemen posities in

Er zijn momenteel een aantal gokaanbieders in Nederland die legaal gokdiensten mogen aanbieden. Dat zijn onder meer de Toto voor de sportweddenschappen, Holland Casino voor het uitbaten van een volledig casino met tafelspelen en de Nederlandse Loterij voor loterijen. De vergunningen gelden echter niet voor het aanbieden van kansspelen op het internet, dus daarvoor moeten ook zij wachten tot de eerste van de maand september.

Om alvast een goede uitgangspositie te bemachtigen mogen zij al wel reclame in Nederland maken en het merk versterken. Buitenlandse aanbieders mogen dat nog niet, want daarmee zouden zij zich specifiek op Nederland richten en dat is verboden voor de online aanbieders. Met ingang van het voetbalseizoen 2020/2021 heeft de Toto inmiddels met negen voetbalclubs een sponsorovereenkomst voor de duur van drie jaar gesloten. Al maanden is het logo op de linkermouw van deze voetbalclubs zichtbaar.

In november werd ook bekend dat Holland Casino de naam voor de periode van drie jaar aan de Eredivisie en Keuken Kampioen divisie zal verbinden. Dit leidde zelfs tot Kamervragen nadat het concern eerder dat jaar voor meer dan 32 miljoen aan staatssteun ontving uit de NOW regeling. Daarnaast kondigde het ook een reorganisatie aan dat honderden banen zou kosten.

Reclamevloedgolf in aankomst?

En dat zijn nog maar twee Nederlandse gokaanbieders, terwijl de rest van de gegadigden moeten wachten op een vergunning. Bekende buitenlandse gokgiganten als Unibet, William Hill, Ladbrokes, Paddy Power en Betfair staan klaar om de lucratieve markt te betreden. Dé manier om snel naamsbekendheid te krijgen is grootschalige reclame in de sport en media.

Als bookmaker zal dit met name forse concurrentie voor de Toto betekenen. Eén van de punten waarop de Toto zal verbeteren is de bonus voor de sportweddenschappen. Dat zijn gratis weddenschappen voor een bepaald bedrag in de vorm van free bets. Casino’s noemen dit een online casino bonus. Als monopolist komen de consumenten gemakkelijk binnen, aangezien er geen ander alternatief is. Met een forse concurrentie in het vooruitzicht zal het betere quoteringen en betere bonussen moeten geven.

In de Engelse Premier League hebben inmiddels meer dan de helft van de clubs een gokbedrijf als sponsor en in de Championship zijn dat er zelfs nog meer. Ook andere landen die tot legalisering kwamen, zoals Belgie en Zweden, zien hetzelfde patroon van excessieve reclame. Voor de voetbalclubs is dat goed nieuws na een financieel slecht seizoen met weinig inkomsten.